נעליים משפרות הישגים

האם נעליים באמת יכולות לשפר ביצועים

מי יותר חשוב? האדם או הטכנולוגיה?

בשנת 2016 השיקה חברת נייקי מוצר מהפכני שעתיד היה לשנות את עולם הריצה. סדרת נעלי Vaporfly שוות ערך ככל הנראה למהפכות נוספות בעולם הספורט, ובהן חליפת השחייה LZR Racer של חברת ספידו, שהפכה את מייקל פלפס לטורפדו אנושי במים.

נעלי וייפורפליי דגם ZoomX Next משפרות הישגים ונותנות יתרון של 3 עד 4 אחוז לעומת רצים עם נעליים רגילות (ויש הטוענים אף 5% עד 6%); כך לטענת נייקי וממצאים ממחקרים עצמאים שבדקו את יעילות הריצה (Running Economy). הבדיקה עשתה השוואה של הנעליים החדשניות מול נתונים של חצי מיליון רצי מרתון וחצי-מרתון מאז שנת 2014.

נעל ריצה וייפורפליי של נייקי

ייחודיותו של וייפורפליי טמונה בהרכבו: סולייה מוגבהת מקצף מיוחד הנקרא Pebax בשילוב של לוחית העשויה סיבי פחמן. השילוב בין שני אלו יוצר אפקט של מקפצה, ומסייע לרצים לבזבז פחות אנרגיה. הקצף הייחודי סופג את אנרגיית ההתנגשות בין כף הרגל לקרקע, ואף מחזיר בחזרה חלק ממנה.

מאז השקתה תרמה וייפורפליי למספר נצחונות מפורסמים בעולם הריצה, כגון ניצחונם של האצנים אליוד קיפצ’וגה ובריג’יד קוסגיי. תוך קצת יותר משנה, הנעליים הללו תרמו לחמישה שיאי מרתון המהירים ביותר בהיסטוריה. בתוך כך עלה החשד כי הנעל החדשנית עושה לרצים מה שעושים חומרים ממריצים לספורטאים בכל תחום. במקום שיפור ביולוגי – שיפור טכנולוגי.

יש לציין שגם חלק מהמתחרות של נייקי לא נשארו אדישות, והוציאו גרסאות משלהן לנעל הפלאית. חברת ניו באלאנס השיקה את דגם Fuel Cell 5280 – נעלי ריצה מיוחדות עם לוחיות מסיבי פחמן. כמו כן חברת Hoka הצרפתית השיקה את One One Carbon X – דגם ייעודי לאירועי ריצה הכולל גם הוא סיבי פחמן. בהמשך גם סאקוני, אנדר ארמור ומותגים נוספים השיקו את גרסאותיהם לנעל הקצף וסיבי הפחמן.

אחרי כל הרעש ואפילו ניסיונות לאסור על שימוש בווייפורפליי באולימפיאדת טוקיו 2020, בסופו של דבר החליטה התאחדות האתלטיקה הבינלאומית שהנעל לא תיאסר לשימוש. עם זאת, ועדה מיוחדת מטעם ההתאחדות כן הטילה הגבלות חדשות על נעלי ריצה בתחרויות מעתה והלאה:

1- לא ניתן להשתמש בנעליים ניסיוניות. כל דגם על מסלול ריצה מקצועי יצטרך להיות זמין גם לקהל במשך 4 חודשים לפחות טרם התחרות.

2- עובי הסולייה לא יחרוג מ-40 מילימטר בריצות שדה וכביש, ולא יותר מ-25 מילימטר בריצות אצטדיון.

3- הנעל לא תוכל לכלול יותר מלוחית אחת של סיבי פחמן או חומר נוקשה אחר.

השינויים הללו הופכים חלק ניכר מנעלי נייקי ומנעלי ריצה אחרות לבלתי חוקיות לשימוש בתחרויות מקצועיות המפוקחות על ידי איגודים. פרופ’ אורי גולדבורט, לשעבר יו”ר איגוד האתלטיקה אמר בראיון ל-ynet בקיץ 2021 שעכשיו שוקלים גם לייצר נעליים עם עקבי סולייה בעובי 10 סנטימטר. זה יגרום לכך שהרצים בכלל לא ירגישו את המסלול.

מצד שני, מגוחך לומר שהנעליים מחליפות את הרץ עצמו. אין ספק שיש שיפור כלשהו, אבל עדיין מדובר בבני אדם (לפחות נכון להיום. מה יהיה בעתיד, לא ניתן לדעת). הרי דברים דומים נאמרו גם על דגם נוסף של נייקי, שהושק גם הוא ב-2016 תחת השם LunarEpic Flyknit – עם חיתוכי לייזר בעקב שגורמים לרצים “לעוף” על המסלול.

בינתיים נייקי הוציאה דגמים משופרים נוספים כגון אייר זום וויפרפליי לריצות קצרות, אייר זום ויקטורי לריצות בינוניות וכן דרגון פליי לריצות ארוכות. במקביל, דגם אלפא פליי של נייקי נפסל לחלוטין לשימוש באולימפיאדות ובתחרויות מקצועיות.

מותגי הנעליים ימשיכו לייצר מה שמביא להם כסף, ורצים חובבים אינם מנועים מלהשתמש באיזה נעלי ריצה שהם רוצים גם בתחרויות. בכל הנוגע לתחרויות ריצה מקצועיות בפיקוח איגודי אתלטיקה, ובדגש על אולימפיאדות – יש לשער שהמגבלות יישארו על כנן. במקרה הזה לפחות, כנראה שהנעל כן עושה את האדם.

כתבה על נעלי Vaporfly – כאן 11