סניקרס נדירים

סניקרס נדירים – השוק המחתרתי ששווה מיליארדים

יש אנשים שלא מסתפקים בנעלי ספורט רגילות. בדומה לאספנים בתחומים אחרים, גם הם מחפשים באופן תמידי את הסניקרס הנדירים ביותר, ולא תמיד כדי להציג אותם בארון.

סניקרהד (Sneakerhead) הוא ביטוי אמריקאי המתאר חובבים מושבעים של נעלי סניקרס; אספנים הארד קור שקונים ומוכרים נעליים באלפי שקלים או דולרים. המטורפים האמיתיים לדבר נקראים פלאג (Plug). שני הטיפוסים מחזיקים ברשותם מאות ואף אלפי נעליים, לובשים אותן בגאווה וסוחרים בהן בסכומי עתק שלא יביישו שום עסק.


מדובר באחד משווקי הנעליים הגדולים בעולם, שמתקיים באופן מחתרתי מתחת לרדאר של רוב הצרכנים; ויש להם אפילו
בורסת סניקרס משלהם, שמתמחרת כל זוג נעליים לפני קנייה או מכירה. אתר StockX שהוקם על ידי ג’וש לובר, סניקרהד מושבע בעצמו, הוא בעצם “בורסה של דברים” – שבין היתר כולל גם מעל 5,000 דגמי סניקרס נדירים. תגי המחיר המסחררים של אלפי דולרים לכל זוג, משתנים בהתאם לביקוש והיצע, בדיוק כמו בכל בורסה אחרת.

לקנות נעלי נייקי מבוקשות ב-2,000 דולר ולמכור אותם ב-4,000 – מהווה יום עסקים רגיל אצל חלק ניכר מהסניקרהדס. גם בישראל התפתח התחום הזה והפך למבוקש מאוד, ואפילו קיבל כמה ומה סיקורים בטלוויזיה ובעיתונות בשנים האחרונות. אתרים ישראלים מובילים בתחום הם אינסטקופ, סטריטר, The Store IL באינסטגרם ועוד.


המסחר המחתרתי בסניקרס החל בערך באמצע שנות ה-80 של המאה ה-20, כשיצא הדגם הראשון של אייר ג’ורדן מבית נייקי. מאז ועד היום תמצאו לא מעט אנשים שנלחמים על איתור, מכירה וקנייה של סניקרס נדירים, הן מבחינת כמויות הייצור והן בשל העובדה שהוותק הפך אותן למבוקשות מאוד.

בדיוק לאחרונה דווח על מכירה של 5 נעלי נייקי במחיר הגבוה ביותר בעולם. כל זוג נמכר בכמעט 100 אלף דולר, והכול עבר דרך ידיים פרטיות של אספנים ומכורים לסניקרס. זר לא יבין זאת. גם מפורסמים לא טומנים את ידם בצלחת, וחלקם הפכו לסניקרהדס מדופלמים בעצמם – ג’רי סיינפלד, מארק וולברג (שסוחר בעצמו ב-StockX) ועוד.


ואיך מגיבות יצרניות הנעליים עצמן לכל הדבר הזה? למרבה הפלא, חברת נייקי זיהתה את הפוטנציאל העצום שטמון בשוק המחתרתי הזה של סניקרס, ומאז שנות ה-80 ועד היום היא מעודדת אותו. החברה מייצרת בכוונה נעליים ייחודיות בכמויות זניחות, כדי שקהל החובבים יתנפל עליהן, ימכור אותן ויפיץ את תודעת המותג ברחבי העולם.

אומנם נייקי עצמה לא נהנית מהרווחים במכירות, שיכולים להגיע לאלפי ועשרות אלפי דולרים לכל זוג נעליים; אבל מכיוון שהיא הייתה הראשונה להבין את כוחם של משפיענים חברתיים – היא יכולה להרשות לעצמה ליהנות מפרסום חינם שמעלה את ערך המותג לגבהים חדשים. כיום גם יצרניות נעליים אחרות פועלות במתכונת דומה, אם כי אף אחת מהן לא משתווה להשקעה של נייקי.

קידום אורגני > עמית אדלר