אייר ג’ורדן 1

מדריך Air Jordan 1 – הנעליים שעשו מהפכה

רבים לא מודעים לכך, אבל אייר ג’ורדן 1 הייתה הנעל שהתחילה את מהפכת הסניקרס בעולם. החל מההיסטוריה וכלה במחירים נוכחיים, כאן תמצאו מדריך שיעשה לכם סדר בבלגן לפני קנייה או מכירה של אייר ג’ורדן 1.

לנעלי Air Jordan 1 יש לא מעט זהויות צולבות: נעלי המותג הראשונות של מייקל ג’ורדן; הסניקרס שהתחילו את תעשיית אספני הסניקרס; וכמובן המכנה המשותף בין קהילות אוהדים, אספנים ומעריצים ברחבי העולם.

Photo by JD Danny @ pexels.com

כמו כן אייר ג’ורדן 1 היא הנעל הפופולרית ביותר בבורסת הסניקרס העולמית StockX. בשנת 2020 חברת נייקי שחררה יותר מ-250 דגמים של AJ1, וגם אז הביקוש היה גדול מההיצע, וקל מאוד לראות למה. העיצוב שלהן הפך לסמל מוסכם ברחבי העולם, וכן לתרבות שלמה הנשענת על נוסטלגיה לימים עברו.

לנעליי אייר ג’ורדן 1 יש 40 שנות היסטוריה מאחוריהן והרבה מה לדעת. לסניקרס כל כך מושרשים בתרבויות הספורט, המוזיקה, האמנות, הריקוד והאופנה – יש מספיק היסטוריה כדי למלא ספרים שלמים. אבל ממש לא צריך להיות היסטוריון של נעלי ג’ורדן כדי להבין את הבסיס טרם רכישה. לפיכך, כאן תקבלו קורס מזורז לרוכש עבור הנעליים שהתחילו את כל המהפכה הזו.

קיצור תולדות AJ1

בשנת 1984 מייקל ג’ורדן לא רצה לחתום על עסקה עם חברת נייקי. הוא העדיף סניקרס של מותגים אחרים כגון אדידס וקונברס. הסיבה היחידה בעטיה מייקל בכלל הסכים להיפגש עם נייקי, הייתה מכיוון שאימא שלו הכריחה אותו לשבת ולהקשיב להצעה שלהם.

כדי לשכנע את מייקל ג’ורדן לחתום עם סווש (Swoosh – הלוגו של נייקי), המעצב פיטר מור היה חייב לתכנן נעל שכמותה עוד לא נוצרה בעולם. בראיון למגזין SLAM, הסביר מור שדגם 1 תוכנן ועוצב להתאים לסגנון המשחק של ג’ורדן, וזאת אחרי שהם למדו מה הוא מעדיף מבחינת סניקרס (דבר שהיה כרוך בסיכון לכשעצמו).

ג’ורדן עדיין לא היה מקצוען באותם ימים, ותכנון זוג נעליים שיתאימו במיוחד לשחקן שעדיין לא עבר את מבחני ה-NBA – היה חסר תקדים במונחים של 1984. למרות זאת, מור הלך על זה (תרתי משמע). הוא גילה שג’ורדן אוהב נעליים נמוכות וצמודות לרצפה, כך שיוכל להרגיש את המגרש, וכמו כן כאלה שיהיו נוחות ללבישה מרגע שנשלפו מהקופסה.

מתוך כך, מור הסיר ריפוד מיותר מאזור הסוליות כדי לתת לרגל את תחושת הרצפה שמתחת. בנוסף החלק העליון עוצב מעור איכותי ומשובח שנותן תחושת נוחות מרבית. נעלי אייר ג’ורדן 1 שברו מוסכמות גם מבחינת פלטת הצבעים. הלשון העליונה שימשה כבד ציור לגושי צבע גדולים, ובכך הובדלה מרוב נעלי הסניקרס בתחום הכדורסל של שנות ה-80, שהיו לבנות בחלק זה.

לאחר פגישות רבות בהן ראה ג’ורדן את זוג הנעליים שתוכנן במיוחד עבורו, הסכים בסוף לחתום עם חברת נייקי. באותם ימים, הנעליים נקראו פשוט נייקי אייר ג’ורדן. השם החדש יותר עם הספרה 1, נוצר רק ב-1994 כאשר הנעליים קיבלו דגם רטרו משלהם.

אומנם מייקל ג’ורדן הציג את נעלי AJ לראשונה קצת לפני סיום 1984 באחד המשחקים בהם השתתף, אבל הנעליים לא היו זמינות לרכישה בציבור עד עונת האביב של 1985. הנעליים לא תאמו לדרישות התקן של ה-NBA, מה שגרר קנסות כספיים שהוטלו על ג’ורדן בכל פעם שעלה איתן למגרש.

נייקי שילמה את הקנסות אבל בסופו של דבר הפכו הנעליים האסורות (Air Jordan Banned) למבוקשות ביותר, בייחוד הודות לפרסומות טלוויזיה אייקוניות שהשתמשו בכך בחוכמה. הודות לכל ה”בלגן” הזה, וכן לשנותיו הראשונות של ג’ורדן כצעיר חסר ניסיון ב-NBA – הפכו אייר ג’ורדן 1 לסניקרס המבוקשים ביותר בעולם, ונייקי לחברה מובילה בעולם הכדורסל.

בין אביב 1985 לסתיו 1986 שוחררו 20 דגמי אייר ג’ורדן 1 בגרסאות צבעוניות הידועות בשם Colorways. לכל דגם הייתה צללית שונה – High Top, Low Top והצללית הידועה AJKO – קיצור של Air Jordan KO (אם כי עד היום לא ברור בדיוק מה זה KO; יש הטוענים שמדובר ב- Knock Out, אבל נייקי לא אישרה זאת מעולם).

כמה עולות נעלי אייר ג’ורדן 1

אומנם AJ1 נוצרו כנעלי כדורסל מקצועיות, אבל כיום הן מבוקשות בשל היותן אופנת רחוב פופולרית. הודות למבחר הצבעים והדגמים, ניתן לנעול את אייר ג’ורדן 1 לעבודה, לבילויים ועוד.

נכון לרבעון הראשון של שנת 2021, זוג נעלי אייר ג’ורדן 1 עלו בין 90 ל-170 דולר בארצות הברית. למרות זאת, תלוי גם בדגם עצמו, יש מצב שהמלאי יימכר במהירות, ומאותו רגע יהיה נתון למחירי הרחוב הנהוגים בין המכורים לסניקרס (Sneakerheads).

נתונים באתר StockX חושפים שדגם AJ1 High מתומחר הכי גבוה לעומת דגמים אחרים כגון Low ו-Mid (גבוה ב-115% בממוצע לעומת המחיר הרגיל). כמו כן במהלך מאי 2020 חלה עלייה של 80% במסחר בנעלי AJ1, ומייקל ג’ורדן ממשיך ליהנות מהפירות גם כמעט 40 שנה לאחר שהנעל הראשונה יצאה לשוק.

גם דגם Low קרוב מאוד לתמחור של High, בגובה של 96% מהמחיר הרגיל. ההצלחה של דגם זה קשורה בעיקר לשיתופי פעולה חיצוניים כגון AJ1 Low Dior ששוחררו ב-2020 במחיר גבוה ב-220% בממוצע מהמחיר הרגיל. גם השמועה שיצאו רק 8,000 יחידות מהדגם הזה תרמה רבות למחיר, והפכה אותן לאחד הדגמים היקרים ביותר של AJ 1 Low בהיסטוריה.

דגם AJ1 Mid הוא הנגיש ביותר מבחינת מחיר מבין השלושה. הוא הכי קרוב למחירי הקמעונאות הרגילים, 57% מהמחיר בממוצע.

לסיכום

דגם אייר ג’ורדן 1 הוא מבין המבוקשים ביותר בתעשיית הסניקרס של ימינו. אלפי זוגות של דגם זה נקנים ונמכרים בבורסות הנעליים העולמיות מדי יום, והפופולריות שלהם גדלה והולכת עם חלוף הזמן (בדיוק כמו כל מוצר אספנות אחר). מבחינה זו לנעלי AJ1 אין תחרות, גם לא אחרי כמעט 40 שנות היסטוריה ופעילות בלתי פוסקת.

הזוג היקר ביותר של אייר ג’ורדן 1 – אותו זוג בצבעי אדום שחור שנעל מייקל ג’ורדן ב-1985 – נמכר ב-2020 במכירה פומבית בסכום של 615,000 דולר.

כיום יש מעל 1,500 דגמים שונים של Air Jordan 1 – המייצגים אינסוף שילובים של צבעים, מידות וטווחי מחירים. ג’ורדן 1 High הוא מצרך נחוץ בפורטפוליו של כל אספן / סניקרהד, ועבור הצרכן הממוצע דגם Mid יתאים יותר לצרכים.

קידום אורגני > עמית אדלר